Actualitat

Sí, el PSC Vilanova i la Geltrú compleix amb els seus compromisos

28 juny 2024

Imatge de la ronda Europa amb l'Avinguda Eduard Toldrà de VNG. Foto: PSC
Revertim les actuacions que l'anterior govern va dur a terme a la rotonda de la ronda Europa amb l'avinguda Eduard Toldrà, mentre estem a l'espera d'aprovar el projecte per fer de la ronda Ibèrica un vial que permeti travessar la ciutat amb fluïdesa i seguretat

Ara fa un any, l’actual govern es va trobar en marxa diverses actuacions de mobilitat iniciades per l’anterior govern durant el mes de març de 2023, dos mesos abans de les eleccions, amb un pla d’actuacions de carrils bici i altres actuacions que no van comptar amb cap consens polític, ni veïnal ni de cap mena de participació ciutadana.


Entre les diverses actuacions, el govern anterior, del que formava part Junts per Catalunya que liderava les obres i la mobilitat, va posar en marxa la modificació de dues rotondes al principal accés de la ciutat: la ronda Europa, incorporant passos de vianants i carrils bici. Aquestes actuacions es van fer sense cap estudi concret de mobilitat de com afectaria les actuacions a la resta de vials, a les rondes, als polígons o a l’accés a Sant Pere de Ribes.


La primera de les actuacions, situada a la rotonda de la ronda Ibèrica es va poder modificar en el decurs de les obres, mantenint el carril bici amb mesures de seguretat i també l’accés de dos carrils, ja que va provocar retencions d’accés i de sortida, i fins i tot problemes diversos de camions articulats que s’incorporen al polígon i que havien de passar per sobre de la rotonda. Tot i això, encara avui genera afectacions d’accés a les empreses d’un dels principals polígons industrials de la comarca. Sembla que per a Junts per Catalunya a Vilanova, ignorar desenes d’empreses i no atendre les peticions és una bona forma de fer política.


La segona actuació, a la rotonda de ronda Europa amb av. Eduard Toldrà, no es va poder modificar mentre es feien les obres, i ha calgut tramitar un nou projecte per millorar les condicions de la mobilitat; durant aquests mesos s’ha comprovat com les cues provoquen el col·lapse a la rotonda amb la ronda Ibèrica, generant un caos circulatori constant en els accessos a la ciutat, a part de la poca sostenibilitat ambiental que té mantenir vehicles constantment en una retenció pel simple fet, que la rotonda no pot assumir amb un únic carril interior tot el trànsit que es genera en aquest punt.


Malgrat això, celebrem la coherència que Junts per Catalunya continuï avui defensant que és millor tenir col·lapsada la ronda Europa. Per aquest motiu, l’actual govern va prendre la determinació de proposar millores que garanteixin la seguretat d’aquests passos a la vegada que permetin una circulació fluida, a més a més, s’ha tingut en compte les reivindicacions de diverses empreses i comerços de la zona que han resultat perjudicades i a les que no es va fer cap consulta i també de l’associació de veïns de Masia Nova, que van demanar canvis en aquesta rotonda.


Finalment, i un cop s’aprovi el projecte, es podrà recuperar el vial de la ronda Ibèrica com un espai que permeti travessar la ciutat amb fluïdesa i amb seguretat. El funcionament d’aquest vial és clau per tal de mantenir un centre pacificat, i es va construir i planificar amb aquest destí, canviat unilateralment per l’anterior govern. És conegut que les accions realitzades l’anterior mandat per pintar i repintar la ronda, de limitar-ne la capacitat i de tornar-ho a canviar van suposar que molts vehicles busquessin altres alternatives, com l’antiga carretera o altres espais, provocant que un vial que es va construir per poder pacificar el centre, hagi generat més problemes de circulació a la ciutat. A més, l’anterior govern va revertir l’actuació amb l’ús abusiu de pintura i repintant a sobre.


Aquestes actuacions generen una sensació d’inseguretat al vial que ara es revertiran, per això cal assumir que per tornar a tenir un vial en condicions gràcies a una mala decisió comporti aquest import que es podria haver dedicat a altres finalitats. D’aquesta manera la ronda tornarà a tenir doble carril i es mantindrà un carril bici a la zona d’equipaments (Casernes i Escola de Música) que enllaçarà amb l’existent a la Rambla Sant Jordi fins a la zona esportiva, i es treballa en el projecte de reforma de l’avinguda de Vilafranca que també incorporarà un carril segur per donar servei a l’IES Joaquim Mir, a l’Escola la Ginesta i fins al barri de Tacó, realitzant un compromís amb el barri que Junts també va incomplir durant l’anterior mandat.


Sorprèn que un any després, Junts encara no hagi fet cap autocrítica de la pèrdua de representació política després d’un mandat amb una gestió municipal controvertida, amb un Ajuntament que ha hagut de redactar un pla de sanejament econòmic pel dèficit acumulat dels anys 2022 i 2023 que impedeix que moltes d’aquestes actuacions no es puguin realitzar amb molta més rapidesa, perquè el PSC sí que complirà amb els compromisos electorals que va anunciar.


PSC Vilanova i la Geltrú
Vilanova i la Geltrú, 28 de juny de 2024